Monday, January 9, 2012

ملخص المجريات الميدانية في اللاذقية الإثنين بتاريخ 09/01/2012

وفد من لجنة المراقبين العرب وصل اليوم إلى اللاذقية و اول وجهة له هي المحافظ في حين سيقوم الوفد بأول جولة ميدانية غدا صباحا.
حيث انقسمت لجنة الجامعة الى قسمين القسم الموجود عند الجنائية حوصر من قبل مناصري النظام حيث تمت محاصرة المنحبكجية لسيارات الوفد عند نفق الزراعة و الأمن الجنائي و تجمع عند مبنى المحافظة و قاموا بمسيرات بالسيارات جابت انحاء المدينة وحسب ما وردنا ان مجموعة من المؤيدين حاولوا الهجوم على سيارات اللجنة و الإعتداء عليها ومنعهم من دخول مدينة اللاذقية والوصول الى الفندق، و قسم آخرعند دوار الزراعة قدمت الإطفائية لمساعدته على الخروج من بين المنحبكجية والمؤيديين المحتشدين هناك.
و بعيد قدوم البعثة هزت عدة انفجارت مدوية المدينة و الواضح أن الامن يزرع القنابل الصوتية في المناطق الساخنة ليوهم اللجنة العربية بانه هنالك عصابات مسلحة في اللاذقية. حيث حدثت ثلاث انفجارات في شارع ميسلون في أحد الأبنية من داخل (منزل) مقابل مدرسة القادسية أسفر عن شهيد حتى الآن و وقوع عدة اصابات، في حين وصلت سيارات الإطفائية للمكان برفقة تلفزيون الدنيا مباشرة.
كما سمع دوي انفجارات في الاحياء المنتفضة الاخرى لارهاب الاهالي وتخويفهم من النزول الى الشارع، علما ان لجنة المراقبين كانت متواجده في القرب من المحكمة في حي السجن حينئذ. و قد سمع اطلاق رصاص في الصليبة.
و سابقا خلال اليوم رصدت ثلاثة سيارات مصفحة على اوتوستراد اللاذقية-دمشق يعتقد أنها تقل معتقلين، السيارات كانت محمولة على شاحنات ملكية خاصة كي لا تثير الشبهات، ويتوقع أنها متوجهة إلى طرطوس وذلك بالتزامن مع قدوم وفد الجامعة العربية اليوم إلى المدينة.
و كان اليوم قد خرج أحرار مدرسة عدنان المالكي في حي بستان الصيداوي بمظاهرة هتفت للمدن المحاصرة ونادت بإسقاط النظام، كما خرجت مظاهرة طلابية في الساعة العاشرة صباحا من مدرسة التمريض في مشروع الصليبة واستمرت المظاهرة لمدة 10 دقائق، وقام الأمن بتفريق المظاهرة دون أنباء عن اعتقالات.
هذا و قد تم اليوم جمع المعلمين والمعلمات في الساعة الثانية والنصف وذلك من أجل التظاهرات التي تخرج من المدارس، هذا بالنسبة للمدرسين والاداريين؛ أما بالنسبة لطالبات والطلاب فتم تهديديهم في حين لم يهتفوا لبشار عند قدوم اللجنة.
و بعد قدوم اللجنة كان هنالك أنتشار وحالة أستنفار للأمن في حي قنينص وتشديد على الحاجز الموجود قرب المجمع، كما  تواجدت دورية أمنية على أربع مفارق صليبة بالإضافة إلى تواجد باص صغير مفيم عند باب الحديقة في مشروع صليبة مملوء بعناصر أمن.
و في شارع ميسلون تواجدت أربع سيارات أمن وكل سيارة يوجد فيها 8 عناصر مكان لأنفجار آنف الذكر، بالإضافة لأربع سيارات أمن تجولت في دوار الزراعة، و 3 سيارات أمن نوع بيك آب وكل سيارة يوجد بها أربع عناصر أمن تتجول بحي المشروع لأول.
و قبيل وصول اللجنة انتشرت دوريات الأمن السوري بشوراع وازقة الرمل الجنوبي مع تفتيش المارة تزامنا مع انقطاع التيار الكهربائي، و تواجدت سيارتين للأمن بيك آب لون فضي بجانب شكري حكيم، كما قامت قوات الأمن والشبيحة باقتحام حي قنينص بأكثر من ستة سيارات دقع رباعي و نشر عناصر مدججة بالسلاح في ساحة الحي مع تفتيش للمارة والسؤال عن البطاقات الشخصية.
و قد قام رجال الأمن بتفتيش الركاب على الهوية للتأكد من الأشخاص المطلوبين في كراجات سلمى، كما علمنا أنه تم تغير رئيس مفرزة الأمن العسكري في سلمى برئيس مفرزة جديد شديد القمع والإجرام.
و في الأسفل فديوهات اليوم.
 
Daily report from Latakia on Monday 09/01/2012

A part of the Arab League Observers Delegation reached Latakia today, and headed first to the Governor’s place, and it’s supposed to take its first field tour tomorrow.

The delegation was split into two parts; one was surrounded near Homicide Police Station by pro regime folks, their cars were also surrounded near Al-Ziraa Tunnel and the Governorate Building, we’ve also heard that there were attempts to attack their cars and to stop them from entering the city and going to their hotels, the other part of the delegation got trapped themselves near Ziraa round-about and were later on insured a save passage by a fire truck sent to the place.

Shortly after the observers were in the city, they were welcomed with few explosions, in what seemed to be an attempt of the security using sound bombs to elude the delegation into believing there were armed gangs. Three of the explosion took place in a building in Ashrafiyeh inside an apartment facing Qadisiah School; one died and few were injured, later an ambulance reached the place along with Dounia TV crew.

Other explosions were also heard in various parts to terrorize people from protesting, knowing that the delegation were near the Court at the time. Gunfire was heard in Slaybeh.

Earlier today, three armored cars carried on trucks with private numbers and believed to be carrying detainees were seen on the highway seemingly heading to Tartous as the Arab Observers were approaching Latakia.

Students of Adnan Al-Maliki demonstrated today in Bustan Al-Sidawi, another student demo took to the streets around 10:00 am in the morning near Nursing School in Mashrou’ Al-Slaybeh, the demo lasted 10 minutes before being dispersed by security with no arrests recorded.

Teachers and administrators were assembled at 2:30 pm noon time to discuss demos taking place at schools, while students were threatened that they must cheer for Assad when the delegation would be here.

After the observers were in the city security was on full alert in Qnainas especially on the barrier near Al-Moujamma, security patrols were positioned on Slaybeh road cross in addition to mini bus full of Assad thugs near the Park in Mashrou’ Al-Slaybeh.

In Maisaloon Street 4 cars with 8 members in each were at the explosion area mentioned earlier, in addition to 4 security cars near Ziraa round-about, while 3 more pick-up cars with member in each roamed around in Mashrou’ Al-Awal.

Prior to the delegation reaching Latakia, security patrols roamed the streets and allies of Al-Raml searching everyone, two security silver pick-up cars were stationed near Shukri Hakim School. Security forces raided Qnainas with more than six cars while spreading fully armed members in the square, they’ve also searched people and checked their IDs.

 Security also checked all IDs of those travelling to Salma village in the bus station, and we’ve learned that the sheriff was replaced by another one known for his brutality.

Below are videos of the day.



No comments:

Post a Comment