Friday, December 30, 2011

ملخص المجريات الميدانية في اللاذقية جمعة الزحف إلى ساحات الحرية بتاريخ 30/12/2011

نبدأ بالتواجد الأمني الذي يلقي بظلاله كل جمعة، حيث إنتشر عناصر الأمن والشبيحة بكثافة في معظم المدينة كمحيط ساحة الشيخ ضاهر، و عند ساحة أوغاريت، و حي السكنتوري، و في حي الصليبه عند جامع الفتاحي وجامع الصليبه، و قرب جامع الحسين، و في مناطق أخرى. كما أقامت عصابات الأسد حاجزا أمنيا عند منطقة الشلفاطية على طريق الحفة.
هذا بالطبع لم يمنع المظاهرات، حيث خرجت مظاهرتان في الصليبة في وقتين مختلفين قامت حينها عصابات الشبيحة والأمن بقطع طريق الصليبة عند مفرق أديداس، كما انطلقت مظاهرة من جامع البيرقدار سرعان ما هجم عليها ٤ سيارات مدججة بالعتاد الكامل واعتقل عدد من الشبان منهم الشاب عبد السلام اندرون 17سنة من سكان مشروع الصليبة، حوصر بعها الجامع ب 7 سيارات و 250 عنصر تحسبا لعودة المتظاهرين، في حين سمع انفجار و اطلاق رصاص قرب الجامع.
و قد خرجت مظاهره في داخل جامع الفتاحي كان بطلها فتى صغير هو من أشعل الجامع بالرغم من وجود الأمن والشبيحه بكثافه في مداخل الأبنيه وقرب باب الجامع، حيث تمت محاصرة الجامع وقد أغلق الأمن الباب الغربي حتى يتمكن من رصد جميع المصلين من الباب الآخر واعتقل أربعة من الشباب. كما حصل تكبير للمصلين من داخل جامع البازار وهجوم الجيش و محاصرة الجامع مع اعتقال 3 أشخاص. كما و قد خرجت مظاهرة طيارة بالصيداوي.
و في جامع الحسين في مشروع الصليبة باللاذقية خرج الثوار بتظاهرة باتجاه مدرسة الشهداء هاجمتها سيارات للشبيحة وليسوا من الأمن أو جيش ومعهم عصي كهربائية وانهالوا بالضرب على المتظاهرين وقاموا بسحب شاب كان قد أغمي عليه بفعل الضرب بالعصي الكهربائية ووضعوه في احدى السيارات فاندفع جميع المتظاهرين باتجاه السيارة ومنعوها من التحرك حتى تم انزال الشاب المعتقل، هنا بدأ الشبيحة وبعد وصول خمس سيارات أخرى أيضا ملأى بالشبيحة والامن بإطلاق النار في الهواء لتفريق التظاهرة.
و في الحفة خرجت مظاهرات كبيرة في كل من بابنا و الجنكيل، و كذلك في قريتي قرية شيرقاق و المشيرفة مع مشاركة ملحوظة من الحرائر. تبع ذلك انقطاع الكهرباء عن كافة القرى مدينة الحفة التي خرجت اليوم في مظاهرات الجنكيل، بكاس، شيرقاق، زنقوفة، مشيرفة، دفيل. كما خرجت مظاهرة حاشدة في منطقة سلمى تنادي باسقاط النظام ونصرة لحمص والمدن المحاصرة.
ترافقت المظاهرات بتحركات أمنية يمكن سردها كما يلي، اتجهت 8 سيارات من الشبيحة من قرب بناء البطّة باتجاه مشروع الصليبة، مع عشرات من سيارات الأمن اتجهت لمنطقة العوينة، و وصول تعزیزات الی جول جمال عبارة عن ثلاث شاحنات وسیارتي ضباط. و انتشار أمني كثيف في ساحة الحرية بمنطقة الرمل الجنوبي.
و انتشر الأمن والشبيحة أمام جامع الروضة وحتى جامع الياسين مرورا بكنيسة الروم، مع تواجد امني كثيف في ساحة جامع المغربي مع حملة اعتقالات، و وردنا أن الامن دخل جامع المغربي بزي مدني ليقومو بمظاهرة مفتعلة لمحاولة الإيقاع بالمتظاهرين.
تواجدت كثافة أمنية عند جامع الرحمن في الطابيات، حيث تم اعتقال أحد المارة وعمره لايتجاوز ال 18، كما تم تطويق جامع حورية من الامن والشبيحة بالعتاد الكامل لمنع خروج مظاهرة. كما رصدت تسع سيارات شبيحة معبأه بأكثر من ٧٠ عنصر امن في شارع ٨ اذار يعتقد انها ذاهبة الى شارع انطاكيا و حي قنينص.
قامت قناة الدنيا بالتصوير قرب جامع ابو درداء بالترافق مع محاصرة الأمن له، كما قامت القناه بالتصویر في الشیخضاهر علما ان المصلین في جامع العجان في معظمهم من رجال الامن.
منذ يومين تم اعتقال أحمد حسنو من سكان الرمل الجنوبي، والبالغ من العمر حوالي 30 عاما وأب لطفلين، ويعمل موزع بيض. كما تم اليوم اعتقال الشاب علي مكيس ١٧ سنة عند جامع الحسين من قبل فرع الأمن السياسي، في حين مازال مصطفى أحمد أمين وأخوته عبد المجيد وعبد العزيز في الاعتقال منذ شهرين. و بالأمس قام عناصر الامن باعتقال 16 شاب من حي العوينة بسبب اخبارية من احد مخبري النظام في المنطقة.
و بالأمس أيضا قام شباب اللاذقية الاحرار بكتابة عبارات ضد النظام في شارع الاميركان عند سندويش جيميني، وعبارات الحرية على الجدران و وزعوا المناشير في المنطقة، ومن بعدها قام عناصر المخابرات الجوية بدهن هذه العبارات.
و في أخبار أخرى تم رصد شبيحة الأسد و الأمن وهم يضعون صندوق غامض المحتوى في شارع الإسكان.
كما رصدت سيارة أجنبية النمرة لون بيج مفيمة تجوب شوارع مشروع الصليبة، ربما لإيهام الناس أنها لجنة المراقبة.
قام مدراء المدارس بالاتصال بالمدرسين والمعلمين بعد منتصف الليل وأبلاغهم بمقابلة مع مدير التربية اليوم الجمعة الساعة 9 صباحا وقد تبين أنها حيله لإخراجهم بمسيرات مؤيدة!
أتانا منذ يومين خبر بتواجد قناص بشكل دائم داخل مخبز الكرامة المجاور لمدرسة الكرامة والقريب من جامع الحمد.
و في الأسفل العديد من الفديوهات التي توثق معظم ما جاء في ملخصنا.
 
 
Daily report from Latakia on Friday [The March to Freedom Squares] 29/12/2011

Heavy security presence overshadows each Friday, and today was not different. They were all over the city like Shaikh Daher, Ugharit square, Skantoori, Slaybeh near Fattahi and Slaybeh mosques, Husein mosque, and other spots. A new barrier was added near Shelfatiah village in Al-Haffeh.

Of course all that wouldn’t stop demos. Two demos took place in Slaybeh, as security blocked roads near Adidas shop. A demo near BeirQdar mosque was attacked by 4 fully armed security cars, and many were arrested, like 17 year-old Abdul-Salam Androon from Mashrou’ Al-Slaybeh, the mosque was then surrounded by 7 cars and about 250 members to prevents protesters from gathering again, while an explosion and gunfire were heard in the area.

A big demo was inspired in Fattahi mosque by the shouts of a young kid, but soon the mosque was surrounded shutting one entrance and arresting four on the other entrance. A protest started shaping up in Bazaar mosque; army then surrounded the mosque similarly and arrested three. A swift demo took place in Al-Sidawi.

People demonstrated coming out of Husien mosque, and were met by thugs not security with electric sticks. They beat protesters and dragged a fainted man into a car, only for other protestors to attack the car until the man was released. Thugs were then reinforced with 5 more cars, and they fired in the air to disperse the crowds.

In town of Al-Haffeh big demos took place in Babanna and Jengheel villages, as well as in Shirqaq and Msherfeh villages with a noticeable participation of women, which was followed by power cuts in those villages. Another big demo was organized in Salma village.

All protest were accompanied by security movements, as 8 thugs’ cars were seen leaving Al-Batta building towards Mashrou’ Al-Slaybeh. 10 cars headed to Oweineh, and three trucks and two officers’ cars arrived at Joul Jammal School, As well as a heavy presence in Freedom Square in Al-Raml.

Security also spread near Rawdha mosque to Yaseen mosque all the way to the Roman Church, with heavier presence near Mughrabi mosque with many arrests taking place. We also learned that security members dressed as civilians went inside the mosque to start a protest and therefore ambush other protesters and activists.

Heavy presence was also noticed near Al-Rahman mosque in Tabiyat, where an 18 year-old was arrested randomly. Houriah mosque was surrounded to prevent any protests. Nine thugs’ cars with around 70 armed members were seen going through 8th of March St. probably heading to Antakia and Qnainas.

Al-Dounia TV filmed near Abi-Darda’ mosque while surrounded with security, and they also filmed in Shaikh Daher knowing the most of those inside Ajjan mosque were actually security members.

Two days back Ahmad Hasno of Al-Raml was arrested, he’s 30 and a father of two. Today, 17 years old Ali Mkaiyes was arrested near Husien mosque by security, while Mustafa Ahmad Ameen and his two brothers Abdul-Majeed and Abdul-Azeez are still arrested since two months. Yesterday, 16 were arrested in Oweineh after an informant gave their names to security.

Yesterday, also, few activists wrote freedom and anti regime notes on walls and streets in American Street, and distributed freedom fliers, while security painted over all writings later on.

In other news, regime thugs were spotted placed an unknown object in Iskan Street.

A car with a foreign plate number was seen roaming streets of Mashrou’ Al-Slaybeh, maybe to trick people into believing it belonged to the Arab League observers.

School principals called upon teacher and staff late at midnight of yesterday to meet with the general principal in the morning, this however turned out to be a trick to organize them to demonstrate for the regime!

Two days ago we learned of a sniper who’s existing permanently inside Karama bakery near Al-Karama School and Al-Hamad mosque.

Below are many videos documenting most of what came in our report.


No comments:

Post a Comment